Det som gäller mellan oss om du är vår återförsäljare. Huvudavtalet har företräde framför dessa allmänna villkor.
Detta avtal reglerar förhållandet när vi, CM Software AB (org.nr 556999-9971), tillhandahåller tjänster för vidareförsäljning till er, vår återförsäljare. Här benämns ”vi”, ”oss”, ”CallMaker”, ”CM Software” eller “licenssäljaren”, som CM Software AB, och ”ni”, ”er”, “licensköparen” eller ”återförsäljaren” som vår återförsäljare. Villkoren gäller lika, oavsett om ni agerar som fysisk eller juridisk person.
Genom att acceptera villkoren i detta Avtal erhåller ni rätt att vidareförsälja tjänsten. Avtalet anses accepterat när ni undertecknar huvudavtalet. Det är ert ansvar att säkerställa att den som undertecknar har behörighet att göra detta för återförsäljarens räkning.
Som återförsäljare tilldelas ni en begränsad, icke-exklusiv licens att tillhandahålla tillgång till och användning av tjänsten till era kunder under den avtalade perioden. Denna rätt kan återkallas. Ni ansvarar för att era kunders användning av tjänsten och hantering av data följer tillämpliga lagar och föreskrifter.
Återförsäljaren skall och måste marknadsföra tjänsten så som CM Software AB finner lämpligt och godkänner. Detta för att säkerställa att varumärket långsiktiga värde bevaras. Vid långsiktigt användande av metoder som inte är godkända av CM Software har CM Software AB rätt att säga upp avtalet.
Tjänsten levereras som en molnbaserad mjukvara tillgänglig för era kunder via internet, åtkomlig genom webbläsare som stödjer nödvändig teknik och protokoll. Tjänsten är tillgänglig dagligen, med undantag för schemalagda driftstopp, och tillhandahålls enligt branschstandard för kvalitet och kompetens samt i överensstämmelse med gällande lagstiftning.
Antalet licenser som Licensköparen kan tillgängligöra för slutkund är tekniskt obegränsat men kan behöva meddelas i förväg om det gäller stora tekniska belastningar. Licensköparen äger rätt att till sina slutkunder använda någon av följande licensmodeller:
1) Max antal samtidiga inloggade licenser
2) Antal samtidiga skapade logiska användare i CallMaker
3) Antal använda licenser under en månad
Vi erbjuder support till er för frågor och tekniska problem relaterade till tjänsten under vanliga kontorstider. Vi tillhandahåller även en driftjour för akuta problem som kan påverka tjänstens funktionalitet utanför dessa tider. Som Återförsäljare skall ni ha en first line of support. Slutkunderna äger ingen rätt att direkt kontakta CM Software AB.
Tjänsten utvecklas löpande i varierande takt. Vi förbehåller oss rätten att göra ändringar i tjänsten under avtalstiden. Eventuella ändringar som kräver justeringar av er eller era kunders hårdvara eller mjukvara bekostas av er. Du som ÅF eller din slutkund kan inte kräva att viss utveckling eller specifik anpassning skall utföras på tjänsten.
Tjänsten levereras i befintligt skick. Vi har inget ansvar av något slag för direkta skador, indirekta skador, följdskador, oavsiktliga skador, skador som ger rätt till skadestånd, försäkringsskador eller andra skador under detta avtal eller i samband med tjänsten. Vid fel eller buggar har CM Software AB en åtgärdsplikt att skyndsamt avhjälpa problemet.
Åsidosättande av skyldigheter: Vardera Part kan säga upp detta Avtal till omedelbart upphörande om motparten i väsentligt avseende åsidosätter sina skyldigheter enligt Avtalet.
Ni betalar enligt de priser som fastställts i Huvudavtalet eller bilaga till det. Alla priser är exklusive moms. Vi har olika faktureringsmodeller beroende på den totala månadskostnaden. Priserna kan justeras enligt avtal.
Vi kan göra ändringar i detta avtal, men kommer att informera er i god tid om sådana som kan innebära väsentliga nackdelar för er.
CM Software AB förbehåller sig alltid alla rättigheter till och anspråk på programvaran som tillgängliggörs för dig som ÅF och dina kunder. Genom detta avtal förvärvas ingen äganderätt till programvaran eller några tillhörande patent, upphovsrätter, varumärken eller andra immateriella rättigheter.
Du som återförsäljare äger inte rätt att kopiera tjänstens kod, dekompilera eller på annat sätt försöka få tillgång till vår intellektuella egendom.
18. Överlåtelse
Du som återförsäljare kan inte överlåta rätten att återförsälja CallMaker utan vårt skriftliga medgivande. För det fall förvärvande part vid en överlåtelse ej fullgör sina avtalsenliga förpliktelser svarar överlåtande part för dessa som för egen skuld.
Vi båda åtar oss att skydda varandras konfidentiella information och hantera kunddata i enlighet med gällande dataskyddslagar.
Avtalet omfattar ej skador som uppkommit genom lagförändring, dom eller domstolsbeslut, myndighetsbeslut eller åtgärd, strejk, blockad, brand, naturkatastrof, krig, storm, översvämning, större strömavbrott eller liknande.
Alla rättigheter som inte uttryckligen ges till Licenstagaren i detta Avtal behålls av Licensgivaren. Det material som ingår i Mjukvaran kan vara immaterialrättsligt skyddat och därmed tillhöra tredje part. Detta Avtal ger ingen rätt att använda sådant material.
Om möjlighet för slutkund skall finnas måste möjligheten för återförsäljaren att erbjuda testperiod explicit anges i huvudavtalet samt parametrarna kring omfattning och längd för testperiod.
För fortsatt giltighet för samtliga avtal mellan licenstagare och licensgivare i händelse av förändrade ägarmajoritetsförhållanden i licenstagaren krävs licensgivarens godkännande av de nya ägarförhållandena i skrift. Om sådant inte först inhämtats innan förändringarna i ägarmajoritetsförhållandena i licenstagaren äger licensgivaren rätt att säga upp samtliga avtal mellan parterna med omedelbar verkan.
Part äger rätt att åberopa avtalsvillkor enligt detta avtal under hela avtalets giltighet oavsett när avtalsbrottet uppstått.
Eventuella tvister som uppstår ur detta avtal ska slutligen avgöras i svensk domstol enligt svensk lag.